UM Nidzica

cittaslowpolska.pl

Imieniny

Dziś jest: piątek, 29.03.2024
Imieniny: Eustachego, Wiktoryna

Pogoda

Kalendarium

Kalendarz Burmistrza Nidzicy
«Poprzednimaj 2021Następny»
PON WT ŚRO CZW PT SOB ND
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
Brak wydarzeń w wybranym okresie

Banery

  • NOK
  • ZOOiS
  • Biblioteka
  • Baner
  • hala
  • Baner
  • Baner
  • Nida
  • wioska
  • lgd
  • -

Folklorystyczna przygodo trwaj!

 Erasmus+ 2019-2021 ‘Folklorica’ w wykonaniu nidzickich “Dwójkowiczów” - podsumowanie I semestru działań projektowych.

 

 

 

 

 

Niespełna pół roku już minęło od kiedy rozpoczęliśmy współpracę przy realizacji drugiego międzynarodowego projektu jakim jest ‘Folklorica’, a już tyle się wydarzyło... W ciągu tego tego czasu wspólnie z uczniami, ich rodzinami oraz innymi osobami zaangażowanymi w działania projektowe udało nam się wykonać wiele zadań mających na celu przybliżenie młodym uczestnikom tradycji, dawnej muzyki i sztuki charakterystycznej dla naszego regionu i kraju.
Po przedstawieniu projektu uczniom, nauczycielom, rodzicom i pracownikom  szkoły jak i społeczności lokalnej oraz udekorowaniu szkoły elementami typowymi dla krajów partnerskich zorganizowaliśmy konkurs na logo projektu. W naszym kąciku Erasmus+ Corner zamieszczamy informacje o zakończonych działaniach i tych, które dopiero przed nami.
Aby sprawdzić nie tylko umiejętności językowe uczniów, ale również ich wiedzę na temat krajów partnerskich jak i znajomość ich kultur, przeprowadziliśmy wśród osób zainteresowanych pracą w projekcie test diagnostyczny mający na celu wyłonić potencjalnych kandydatów do zagranicznych mobilności.
Październik był dla nas wyjątkowo ważnym i pracowitym okresem. Jako główny koordynator projektu mieliśmy przyjemność gościć w domach naszych uczniów reprezentantów pozostałych 5 krajów  będących naszymi partnerami. Zorganizowana  przez nas krótkoterminowa wymiana grup uczniów była nie lada wyzwaniem,  ale dała nam wiele radości i satysfakcji. Aby przypominać o naszym międzynarodowym spotkaniu i podzielić się wiedzą na temat nowego międzynarodowego słownictwa, którego nauczyliśmy się podczas wizyty, udekorowaliśmy szkołę bałwanami, prezentującymi powszechnie używane wyrażenia we wszystkich językach ojczystych krajów partnerskich.
Kolejnym zadaniem, z którym się zmagaliśmy, było znalezienie różnic i podobieństw między naszym językiem ojczystym a językiem angielskim. Zadanie wydawało się trudne, ale z pomocą nauczyciela języka polskiego udało nam się wyciągnąć  wiele ciekawych wniosków.

Oczekując na spotkanie w Rumunii, przygotowaliśmy prezentację z polskimi symbolami narodowymi, które zaprezentowaliśmy pozostałym uczestnikom i które posłużyły do stworzenia międzynarodowego plakatu z symbolami.
Po zakończeniu rumuńskiej przygody  ponownie zabraliśmy się do ciężkiej, aczkolwiek przyjemnej pracy.
Drugi etap rozpoczęliśmy od nauki tradycyjnych tańców. Po krótkich badaniach na ich temat poznaliśmy kroki i nauczyliśmy się tańczyć. W rezultacie nagraliśmy krótki film z efektem naszego wysiłku - „Polonez” - tradycyjny taniec rozpoczynający każdy bal studniówkowy. Na początku, patrząc na pochłoniętych tańcem nauczycieli, którzy doskonale się bawili, próbując zaangażować i zachęcić młodych tancerzy, uczniowie czuli się nieco zawstydzeni, ale po chwili kilku próbach włączyli się i zaczęli podążać za nastrojem instruktorów.
Kolejnym zadaniem, które pomogło nam wrócić do korzeni, było poszukiwanie piosenki ludowej, której mieli nauczyć się nasi zagraniczni rówieśnicy projektowi. Z wielu różnych sugestii zdecydowaliśmy się na „Hej z góry z góry jadą Mazury” jako piosenkę do nauki dla pozostałych szkół. Najlepszą częścią tego zadania z dużą ilością śmiechu była próba zaśpiewania piosenek naszych partnerów w ich ojczystych językach w oparciu o fonetyczną transkrypcję tekstów, co okazało się dla nas być prawdziwymi łamańcami językowymi. Nasz szkolny konkurs zwyciężyła  piosenka  naszych litewskich przyjaciół „Žemyn upe” i ten utwór  zaśpiewamy podczas międzynarodowego konkursu.
Tam, gdzie taniec i śpiew, nie może zabraknąć instrumentów muzycznych - rzecz jasna takich, które były powszechnie używane w bliższej lub dalszej przeszłości.  Nie lada wyzwaniem było zaprojektowanie i wykonanie ich z dostępnych materiałów odpadowych. Na szczęście z pomocą dziadków, babć oraz innych krewnych udało nam się wykonać i to zadanie dobrze się przy tym bawiąc próbując na nich zagrać.

  • autor: Mariola Podolska-Maculewicz (koordynator projektu), Iwona Nasiadka
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -
  • -

Powrót

Stopka strony

baner toplayer
fhdfhhfhff