Imieniny
Imieniny: Marzanny, Marianny
Pogoda
Menu
Kalendarium
PON | WT | ŚRO | CZW | PT | SOB | ND |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Banery
Kampania edukacyjno-informacyjna "Czy wiesz że..."
W dniach 16-30 czerwca 2021 trwa kampania edukacyjno-informacyjna "Czy wiesz że...". Kampania ma na celu propagowanie podstawowej wiedzy z zakresu profilaktyki chorób przenoszonych drogą płciową wśród osób w wieku 18-49 lat. Autorem kampanii jest Krajowe Centrum ds AIDS w Warszawie.
Krajowe Centrum ds. AIDS uprzejmie informuje, że w dniach: 16-30 czerwca 2021 r. planuje przeprowadzenie kolejnej edycji działań edukacyjno-informacyjnych pod hasłem „Czy wiesz, że…”, będących kontynuacją kampanii profilaktycznej HIV/AIDS z 2020 r. Kampania została przygotowana w oparciu o wyniki badań społecznych dotyczących wiedzy na temat HIV/AIDS w naszym kraju oraz informacje przekazane przez konsultantów z Poradni Internetowej HIV/AIDS oraz z Telefonu Zaufania HIV/ AIDS. Otrzymując na bieżąco sygnały o systematycznym spadku poziomu wiedzy, w Centrum powstał pomysł na przygotowanie kampanii edukacyjnej z podstawowym przekazem, w której najczęściej powielane mity i przesądy zostają wyjaśnione jasnym i zrozumiałym językiem, połączonym z równie prostą formą graficzną.
1. Cele kampanii:
Podniesienie poziomu wiedzy, odczarowanie mitów i przybliżenie faktów na temat wirusa HIV, choroby AIDS oraz innych STIs:
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV podczas pływania w basenie.
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV drogą kropelkową, np. przez kaszel lub kichanie.
• NIE ma ryzyka zakażenia HIV ani przez ukąszenie, ani przez rozgniecenie na sobie, ani nawet przez połknięcie komara
• HIV przenosi się głównie podczas niezabezpieczonych kontaktów seksualnych.
• Do zakażenia kiłą, rzeżączką, HPV i innymi STIs dochodzi w podobny sposób jak do zakażenia HIV.
Zwiększenie wśród grupy docelowej świadomości, że istnieje możliwość szybkiej diagnostyki:
• Wykonanie testu jest jedyną metodą rozpoznania zakażenia HIV i innych STIs.
• Test na HIV – bezpłatnie, anonimowo i bez skierowania – można wykonać w jednym z punktów konsultacyjno-diagnostycznych (PKD) https://aids.gov.pl/pkd/
Rozpropagowanie informacji o miejscach, gdzie można uzyskać fachową wiedzę i pomoc w temacie HIV/AIDS oraz innych STIs:
• strona Krajowego Centrum ds. AIDS: https://aids.gov.pl/
• Poradnia Internetowa HIV/AIDS: poradnia@aids.gov.pl
• bezpłatny Telefonie Zaufania HIV/AIDS: 800 888 448.
2. Grupą docelową jest ogół społeczeństwa, ze szczególnym uwzględnieniem osób z grup wiekowych:
• 18 - 34 lata
• 35 – 49 lat
Nie ograniczamy grupy docelowej pod względem płci, wykształcenia, dochodu ani miejsca
zamieszkania. Grupą docelową kampanii nie są osoby zakażone HIV czy chore na AIDS, które z racji swojego stanu zdrowia są włączone do Programu polityki zdrowotnej Ministra Zdrowia p.n. „Leczenie antyretrowirusowe osób żyjących z wirusem HIV w Polsce”, mają dużą wiedzę zarówno na temat zakażenia, jak i na temat osiągnięć współczesnej medycyny jeśli chodzi o leczenie ARV. Nie są nimi też osoby zakażone HIV, u których poziom wirusa w surowicy krwi jest niewykrywalny, a więc są praktycznie niezakaźne.
Kampania skierowana jest głównie do tych osób, które traktują temat HIV/AIDS jako problem abstrakcyjny, niedotyczący ich bezpośrednio.
3. Zaplanowane działania:
1. Usługa wynajmu zew. tablic informacyjnych tzw. Citylightów, o rozmiarach 1,2x1,8 m,
umieszczonych gł. na przystankach komunikacji miejskiej, ale też w najbardziej uczęszczanych miejscach miast takich jak pasaże handlowe, deptaki, dworce kolejowe wraz z wydrukiem, montażem, ekspozycja i demontażem oraz utylizacją 5 plakatów kampanijnych:
• termin: 16-30.06.2021 r.
• liczba nośników: 500 nośników w 12 województwach (z wyjątkiem województw: lubuskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego warmińsko-mazurskiego).
2. Ogólnopolska kampania w mediach społecznościowych (Facebook/Instagram) pn. „Czy wiesz, że…”, przy wykorzystaniu 5 projektów plakatów kampanijnych.
• termin: 16-30.06.2021 r.
• fanpage KC ds. AIDS na portalu Facebook: https://www.facebook.com/kcaids
4. Materiały graficzne:
Plakaty informacyjno-edukacyjne
Rosnąca liczba zakażeń w Polsce jest efektem między innymi niskiego poziomu wiedzy o HIV i AIDS i braku odniesienia ryzyka do swojej osoby (tylko około 5-9% osób wykonało choć raz w swoim życiu test w kierunku HIV). Kontynuując działania edukacyjne podjęte w roku ubiegłym, chcemy promować rzetelny przekaz obalający mity związane z zagadnieniami HIV/AIDS oraz innymi STIs, a tym samym przeciwdziałać stygmatyzacji osób zakażonych i chorych oraz ich rodzin i osób bliskich.
http://oswiata.sanepid.olsztyn.pl/2021/06/kampania-edukacyjno-informacyjna-czy-wiesz-ze/
- autor: PPIS w Nidzicy Beata Wróblewska – Więcek